@efk08smn
Angående
\[L(x,y,\lambda)=f(x,y)\pm \lambda g(x,y)\]så spelar inte tecknet någon roll. Om man ska jämföra en lösning där man använt \(+\) med en annan där \(-\) används så kommer ett eventuellt värde på \(\lambda\) skilja med ett tecken mellan de två lösningarna. Det är som Avitus kommenterar…
Observera också att ekvationen \(2y-6y\lambda=2y(1-3y)=0\) ger antingen \(y=0\) eller \(y\neq 0\) (där vi får \(\lambda=\frac{1}{3}\)). Faktoriseringen ger två alternativ, som båda bör hanteras.
Men \[x^2-\frac{5-x}{2x}-1=0,\]
bör du skriva om genom att multiplicera båda led med \(2x\). Då får man ett reellt tredjegradspolynom som nog är omöjligt att lösa för hand. Använd gärna mathematica för att lösa rötterna till tredjegradspolynomet. Precis som du säger så finns det ickereella lösningar men eftersom tredjegradspolynomet är reellt så måste minst ett nollställe vara reellt. Använd gärna nollställets numeriska decimalvärde.
mvh:-)
Tack för svar. Jag hade uppfattat att inlämningsuppgifterna skulle göras för hand och inte via mathematica vilket jag inte vet var jag har fått ifrån. Tyckte den bifogade exakta lösningen är lite väl svår och tidskrävande att göra för hand…
http://i.imgur.com/55c4v7W.gif