@Celebrin
Grunden för mina bedömningar är alltid hur väl man argumenterar för sina lösningar. Därför är sättet att förklara huvudsaken. En tydlig och bra lösning innebär ofta att man är konsekvent med beteckningar och att alla lösningens steg är motiverade. Ni bör skriva lösningarna på ett sätt som är lätt att följa för en person på er egen nivå och inte förutsätta att ett visst steg är självklart.
Tydliga svar underlättar rättandet.
Vilken form som svaret lämnas i är inte lika viktigt, svaret utformning bör ju vara rimligt i relation till uppgiften.
När det gäller derivator så är det vikigt att man skiljer på raka derivator \(\frac{d}{dx}\) (som ju är envariabelderivator) och krokiga derivator \(\frac{\partial}{\partial x}\) som är partialderivator. Jag har sett många studenter blanda i hop dessa på tentamen, vilket gör mig benägen att dra poäng.
Jag kommer inte ge möjlighet till revidering av lösningar:
Sett till inlämningsuppgifternas syfte, som är till för att belöna ert arbete under kursens gång. Revisionsarbete kommer då att störa ert arbete med nästkommande material. Det är viktigare att ni jobbar med materialet till deadline och sedan går vidare till nästa material, än att älta den gamla inluppen till perfektion.
Men jag kommer ju ge kommentarer till lösningen så att ni har chansen att lära av era (eventuella) misstag.
mvh 😊